Webbdesign-trender jag minns från året

2019 var året som stockphotos började ifrågasättas rejält. Samma slags bilder dök upp i olika digitala kanaler och det kunde bli rejält problematiskt för ett företags varumärke. 2019 började företag tack och lov använda mer unika illustrationer, både på förstasidan och i annat marknadsföringsmaterial. Ofta är de passande när du väntar på nästa steg vid ett klick eller en registrering. Dropbox introducerade det här för ett par år sedan, det är kul att fler hakar på.

Webbdesign-trender jag minns från året

Webben har oftast varit i 2D eftersom skärmen liksom texten är relativt platt. Därför har också elementen på hemsidorna varit mycket raka, symmetriska och konsekventa. Det senaste åren har vi sett allt mer mjuka och organiska former. Jag uppskattar runda cirklar, mjuka streck och även bakgrundselement som sett ut som tusch eller krita. Den organiska designen har varit ett sätt att profilera sitt företag eller tjänst med mer mjuka, mänskliga värderingar.

Retro på webben – en blandning av gammalt och nytt

Retrodesigns på webben inspirerade av exempelvis 80-talet har ökat. Starka färger i form av gult, cerise och aprikos. Jag tycker det är riktigt snyggt! Dessutom har också bilder och typsnitt från 50-talet varit ett vanligt inslag. Dessa bilder har fungerat som en slags pastisch på husmorsidealet och den komiska förtjusningen över den tidens moderniteter som TV:n. Retrodesign får mig att tänka på en tid innan internet slog igenom, och man känner sig mer utvald.

Motparten mot de färgglada retrofärgerna har varit monokroma webbsidor med både färgskala, text och bilder i svartvit. Lägg då till att de ofta har stora typsnitt och en avskalad design. En monokrom webbsida ger ett klassiskt och exklusivt intryck. Fortfarande finns det inte så många webbsidor med den här stilen vilket gör att du sticker ut i mängden. Vi kommer antagligen kommer se en ökning av monokrom webbdesign även om det kan bli tråkigt i längden.

Webbdesign-trender jag minns från året

Typografi är en annan viktig aspekt eftersom det både kommuniceras som en läsbar text och en design. Därför påverkar det oss mycket. Webbdesigners har vågat göra mer vågade layouts och låtit typografin verkligen sticka ut. De har laborerat med olika dimensioner och även låtit bryta av texten med ett annat element. Det verkar som att webben allt mer inspireras av konst och att vi mer och mer suddar ut gränserna mellan webb och design.